β Doorbraak in BPM-rechtspraak: typegoedkeuring bepalend bij toepassing artikel 110 VWEU
Een belangrijke overwinning voor rechtvaardige BPM-heffing: in recente uitspraken van de rechtbank Noord-Nederland is definitief bevestigd dat typegoedkeuring een doorslaggevende rol speelt bij de toepassing van artikel 110 VWEU. Dit is het verbod op fiscale discriminatie binnen de EU.
π₯ De centrale boodschap van de rechter is glashelder:
βAls voertuigen dezelfde EU-typegoedkeuring hebben, en objectief blijkt dat daarop in Nederland een lagere BPM is geheven, dan mag een importvoertuig niet zwaarder worden belast.β
Β
βοΈ Juridische erkenning voor taxateurs
In deze zaken, mede gevoerd door 123BPM en een vooraanstaande BPM-jurist, werd overtuigend aangetoond dat drie vergelijkbare voertuigen β zelfde massa, zelfde COβ, Γ©n identieke typegoedkeuring β reeds op de Nederlandse markt waren geregistreerd tegen aanzienlijk lagere BPM-bedragen.
De rechtbank volgde dit zonder voorbehoud: typegoedkeuring is het juridische fundament van gelijksoortigheid. Kleine verschillen in uitvoering of uitrusting zijn slechts relevant als ze uit consumentenperspectief wezenlijk zijn β niet op zichzelf.
Β
π Inkoopfactuur verliest juridische status
Een tweede krachtig signaal komt uit HR 2023:440: de zogenoemde “kan”-bepaling uit artikel 10b Wet BPM is géén keuze meer voor de inspecteur. Als uit de feiten blijkt dat een lager BPM-tarief of -grondslag recht doet aan artikel 110 VWEU, moet deze worden toegepast.
π Dat betekent: een inkoopfactuur die leidt tot een hogere belastingdruk dan gerechtvaardigd is op basis van soortgelijke binnenlandse voertuigen (met gelijke typegoedkeuring), mag niet meer als leidend worden gezien.
Β
π Complimenten aan wie ze toekomen
123BPM en de betrokken BPM-jurist: voor het inhoudelijk en strategisch overtuigend inzetten van typegoedkeuring als kernbewijs.
De rechters van rechtbank Noord-Nederland: voor het correct en moedig toepassen van Europees recht en het respecteren van de rechtsbescherming die artikel 110 VWEU biedt.
Β
π De nieuwe standaard voor taxateurs:
βοΈ Voertuigen met dezelfde EU-typegoedkeuring = juridisch gelijksoortig.
βοΈ Referentieauto’s uit het RDW-register met aantoonbaar lagere BPM = wettelijk plafond.
βοΈ Taxatierapport met typegoedkeuring en objectieve marktvergelijking = sterkste verdedigingsmiddel.
βοΈ Inkoopfactuur niet leidend indien strijdig met Art110 VWEU.
π Gelijke voertuigen, gelijke heffing. Dat is geen gunst, maar een afdwingbaar recht.
π’ Deel dit signaal β en zorg dat geen enkel importvoertuig meer wordt overbelast op basis van facturen, terwijl de markt iets anders bewijst.