Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025

Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025

Het Ministerie van Financiën heeft een nieuw kaderbesluit uitgebracht over de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Dit besluit, dat ingaat op 1 januari 2025, brengt enkele belangrijke veranderingen met zich mee:

Berekening BPM
– De BPM wordt voortaan hoofdzakelijk berekend op basis van CO2-uitstoot.
– Voor bepaalde voertuigen blijft de catalogusprijs relevant voor de BPM-berekening.

 Tweedehands voertuigen
– Er zijn nieuwe richtlijnen voor het bepalen van de waarde van gebruikte voertuigen.
– Taxateurs mogen nu rekening houden met factoren zoals schadeverleden of ex-verhuurstatus.

Vrijstellingen en uitzonderingen
– De ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s vervalt per 1 januari 2025.
– Er zijn overgangsregelingen voor bestaande gevallen.
– Speciale regelingen voor gehandicapten die een aangepaste bestelauto nodig hebben, blijven van kracht.

Beroep op artikel 110 VWEU
– In bepaalde gevallen kan een beroep worden gedaan op artikel 110 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
– Dit is mogelijk als aangetoond kan worden dat er meer BPM wordt geheven dan het restbedrag aan BPM in vergelijkbare, in Nederland geregistreerde voertuigen.

Overige wijzigingen
– Het besluit is vereenvoudigd en verduidelijkt.
– Enkele verouderde onderdelen zijn verwijderd.

Dit nieuwe kaderbesluit maakt de BPM-regels duidelijker en past ze aan aan de huidige situatie. Het is vooral van belang voor professionals in de autobranche, zoals taxateurs en handelaren, maar ook voor particulieren die te maken krijgen met BPM-heffing.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025