Laatste
Nieuws
Blijf via KennelijkOnjuist.NL op de hoogte van het laatste nieuws dat van invloed is op de import van de import van voertuigen en de gevolgen daarvan voor de voertuigimporteurs en de taxatiebranche!
KennelijkOnjuist.NL komt op voor uw belangen!
Steunt u als betrokkene bij de import van voertuigen het werk van KennelijkOnjuist.NL al?

Anti-Nudging handleiding voor Autobedrijven: Hoe u zich wapent tegen beïnvloeding door de Belastingdienst bij BPM-taxaties
Autobedrijven die gebruikte importauto’s via taxatie laten waarderen voor de BPM, krijgen steeds vaker te maken met subtiele pressiemiddelen van de Belastingdienst. Deze zogeheten nudging-strategie

BOVAG pleit voor afschaffing BPM, maar negeert fundamentele juridische realiteit
De BOVAG pleit voor een geleidelijke afschaffing van de Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM), omdat deze volgens hen achterhaald, fraudegevoelig en slecht voor de

Discussie over Bijlage II-criterium in BPM-heffing – Hoge Raad mogelijk richting prejudiciële vragen
Het Bijlage II-criterium in de BPM-heffing roept fundamentele vragen op over de verenigbaarheid met artikel 110 VWEU, dat fiscale discriminatie tussen binnenlandse en ingevoerde voertuigen verbiedt. In het

Koerslijstgebruik, de forfaitaire tabel en BPM-taxaties: feiten en misverstanden
De waardebepaling bij BPM-heffing is een onderwerp dat regelmatig discussie oproept. Er wordt vaak gesuggereerd dat koerslijsten en de forfaitaire tabel objectief en onbetwistbaar zijn,

Belastingdienst frusteert bpm-aangiftes met plotselinge regelwijziging
De Belastingdienst laat weer eens zien hoe onbetrouwbaar en bureaucratisch ze te werk gaat. Zonder enige waarschuwing hebben ze per direct een wijziging doorgevoerd in

BPM-taxatie onder druk: Hoe autobedrijven zich kunnen wapenen tegen ‘nudging’ en de vertekening van BPM-waardes
Autobedrijven die importauto’s via taxatie invoeren, ervaren steeds meer druk van de Belastingdienst. Er wordt gedreigd met forse BPM-naheffingen en juridische complicaties, met als doel

Nudging door Belastingdienst in BPM-taxatie onrechtmatig: Rechtbank en Hoge Raad bevestigen keuzevrijheid
Den Haag, 2 maart 2025 – Goed nieuws voor autobezitters en importeurs: de keuzevrijheid bij het bepalen van de BPM-belasting op geïmporteerde auto’s is opnieuw

Tax Nudging in de BPM: Een Bedreiging voor de Rechtsstaat?
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is een belangrijk onderdeel van het Nederlandse belastingstelsel, met als doel belastingheffing op basis van voertuigwaarde en milieubelasting.

Digitalisering BPM-aangifte: Implementatie in 2026 onder streng Europees toezicht
Europese regelgeving als leidraad. De digitale BPM-aangifte moet voldoen aan diverse Europese regels: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Vereist transparantie, rechtmatigheid en proportionaliteit bij gegevensverwerking. ePrivacy

AI-wet EU botst met geheimhouding BPM-algoritme
Het recente besluit om informatie over het BPM-naheffingsalgoritme niet openbaar te maken, staat op gespannen voet met de aankomende Europese AI-wet. Deze wet, die op

Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025
Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025 Het Ministerie van Financiën heeft een nieuw kaderbesluit uitgebracht over de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Dit besluit,

Belastingdienst zet nieuw Algoritme in voor BPM-Aangifte controle.
Arnhem, 14 december 2024 – De Belastingdienst heeft onlangs een nieuw algoritme geïntroduceerd, genaamd “BPM – Wegenrisico’s”, om de controle op BPM-aangiften te verbeteren. Dit

Update onrechtmatige wetgeving en DRZ
Hoewel we weinig ‘nieuws’ te delen hadden (en hebben), betekent dat niet dat er niets is gebeurd. Wat betreft de vermeende onrechtmatige wetgeving, wilde onze

Voortgang onrechtmatige wetgeving en DRZ
Onderdeel van de vermeend onrechtmatige wetgeving is een procedure tegen de vermeend onrechtmatige aanbesteding door de Belastingdienst aan DRZ. Bolsenbroek heeft hier in 2013/2014 al

Prinsjesdag 2023: Het ‘goede nieuws voor de branche’ (volgens BOVAG)
De BOVAG … dat is toch ‘de Belangen Organisatie Van Garagehouders? Dat lijken ze dan tóch een beetje te zijn vergeten als ze de Overheid naar

Een hete zomer!
Het was een hete zomer in BPM-taxatieland! KennelijkOnjuist.NL werd regelmatig door branchecollega’s benaderd die zorgen hadden óf ook zij een bezoek van de FIOD zouden

Offensief tegen de taxatiemethodiek: Knevelarij?
Het is onrustig in ‘de auto-import-branche’. Begin dit jaar is de Uitvoeringsregeling bpm verder aangescherpt en wordt het taxeren van een importauto verder onaantrekkelijk gemaakt.

Voortgangsverslag
Een maand na onze laatste post is het tijd voor een update rond de voortgang van onze aanpak tegen de onrechtmatige wetgeving die onze branche(s)

Brancheonderzoek
Bij de totstandkoming van de 31% regeling, het normenkader én de 3000 km norm wordt gesteld dat dit ‘in samenwerking met de branche’ is gegaan.

Voorbereiding aanpak Onrechtmatige wetgeving
KennelijkOnjuist.NL werkt momenteel aan de aanpak van de doorgevoerde thema’s; 31%, Normenkader en 3000 km. Al snel gaan gedachten uit naar het starten van een

Een gelukkig nieuwjaar! (?)
Allereerst wensen wij u alle geluk en wijsheid toe om van 2023 zowel privé als zakelijk een mooi jaar te maken. Met de wijsheid lijkt

Artikel 110 VWEU
Het Europese Wetgeving Artikel 110 VWEU is een centrale spil in de waardebepaling van importvoertuigen: De lidstaten heffen op producten van de overige lidstaten, al

Belastingplan 2023: De 72%-regeling
In het NIVRE rapport dat basis is voor het aanstaande Normenkader ziet je nog de 72% regel consequent toegepast worden in de uitgewerkte voorbeelden. Waar

Belastingplan 2023: Het ‘Normenkader’
Per 2023 lijkt het ‘normenkader’ voor gebruiksschade een bepalend kader te gaan worden voor de calculatie van de daarmee samenhangende waardevermindering. Het NIVRE (Nederlands Instituut